Tijdens het Open Monumenten & Osger Weekend (8 & 9 september 2018) heeft de Vereniging Oud Oegstgeest (VOO) het publiek mogen ontvangen op kasteel Endegeest. Dank zij de medewerking van velen, zowel binnen de vereniging als erbuiten, had de VOO een aantrekkelijk programma in elkaar gezet. In de kelder van het kasteel was een tentoonstelling ingericht waarin de geschiedenis van het kasteel en de voormalige psychiatrische inrichting Endegeest uiteengezet werd. Speciaal voor deze gelegenheid had Leidenaar Joop Mosterd een film gemaakt over de geschiedenis van het gebouw en zijn bewoners, met speciale aandacht voor de Franse filosoof René Descartes die er van 1641 tot 1643 gewoond heeft. Ook is veel aandacht besteed aan de huidige waarden van het kasteel en het park eromheen, met natuur- en een beeldenwandelingen onder leiding van de deskundige gidsen Jetteke Bolten en Peter van Helsdingen.

In het kasteel was het pronkstuk van de tentoonstelling de dertien eeuwen oude “Schaal van Oegstgeest”, die een paar jaar geleden achter Corpus is opgegraven. De schaal is eigendom van de provincie Zuid-Holland en staat normaliter permanent uitgestald in het Rijksmuseum van Oudheden te Leiden. Dankzij een overeenkomst gesloten tussen de provincie, de gemeente en het RMO kon speciaal voor dit weekend de schaal in kasteel Endegeest vertoond worden in de pronkzaal van het kasteel: de Blauwe Kamer.

Bij de openingsceremonie van het evenement, die op het bordes en binnenplein van het kasteel gehouden werd benadrukte Rianne Meester, voorzitter van de VOO, het belang van de rol van de gemeente bij het vormgeven van de toekomst van het kasteel en het park. Zij dankte onder andere de aanwezige politici, waaronder de verantwoordelijke wethouders Huizing en Sahin voor hun aanwezigheid. Behalve allen die aan de voorbereiding van het weekend hadden deelgenomen, bedankte zij speciaal de commissaris van de koning Jaap Smit, in zijn rol van eigenaar van de schaal, dat hij de moeite had genomen om naar Endegeest te komen om de tentoonstelling te openen. Vervolgens werd in de Blauwe Kamer de schaal onthuld en gaf Freek Lugt een toelichting op wat er aan de schaal allemaal te zien is.

Tijdens het weekend is het kasteel bezocht door ongeveer 750 mensen.