Op donderdagavond 18 januari heeft de VOO een avond gehouden speciaal voor eigenaren en bewoners van monumenten in Oegstgeest. Er waren zo’n 36 aanwezigen in De Paulus, waarvan ongeveer twintig monumentbewoners. Het doel van de bijeenkomst is de betrokkenen meer inzicht te verschaffen in speciale aspecten van het bewonen of eigenaar zijn van zo’n pand. Aan bod zijn gekomen o.a. de regels voor monumenten in Oegstgeest, de financiële en fiscale aspecten, en duurzaamheidsmaatregelen. Het programma van de avond staat hieronder aangegeven.

G.P.I.M. (Gerard) Wuisman voorzitter Monumentencommissie Oegstgeest: Monumenten in Oegstgeest schetste een beeld van het beleid van Gemeente en Rijk. De slides van zijn presentatie kunnen hieronder worden gedownload. Vervolgens hield M.E. (Michiel) Enderman ERM gecertificeerd restauratiearchitect bij Enderman de Kat architecten een voordracht over de onderwerpen: Eigendom, beheer en gebruik monumenten: • Financiële en fiscale aspecten • Duurzaamheid, gebruik materialen, energie besparende maatregelen. Ook de slides van zijn presentaties kunnen hieronder worden gedownload.
Na de pauze was er een uitgebreide vraag-en-antwoord-sessie. In het panel zaten de twee sprekers en verder Marc Laman, Menno Nieuwenburg, Marcel van Dijk en Vincent van de Kerk.

De bijeenkomst heeft duidelijk in een behoefte voorzien.

Klik hier om uw eigen tekst toe te voegen