Verslag VOO-excursie bij de Oude Leidse STERREWACHT op woensdag 13 april 2016.

Op een mooie heldere avond waren 32 geïnteresseerde leden van de Vereniging Oud Oegstgeest te gast bij de Leidse Sterrewacht. John Kras, lid van de Werkgroep Leidse Sterrewacht, verwelkomde ons in de catacomben van het prachtige gebouw met koffie en een koekje. De oude Leidse Sterrewacht is gebouwd op een van de bastions van de oude stad aan de Witte Singel grenzend aan de Hortus Botanicus. De restauratie ( 2009-2011) was hard nodig en heeft haar duidelijk goed gedaan. De Sterrewacht is gebouwd in 1861 en beschikt over vier telescopen. Drie ervan dateren uit de 19-e eeuw en de vierde is gebouwd in de eerste helft van de vorige eeuw. Het gebouw staat symbool voor de opkomst en bloei van de Leidse en Nederlandse sterrenkunde. Grote sterrenkundigen als Kaiser, De Sitter, Hertzsprung, Oort en Van der Hulst hebben er gewoond en gewerkt. Vele sterrenkundigen, opgeleid in Leiden, hebben in het buitenland naam gemaakt. En ook al hebben de sterrenkundigen zelf de Sterrewacht allang verlaten, de kijkers functioneren nog steeds en worden ingezet voor amateurwaarnemingen en educatieve doeleinden. Dat wij nu nog door de telescopen van de Sterrewacht de hemel kunnen bewonderen is te danken aan de werkgroep Leidse Sterrewacht (WLS).

In de collegezaal hebben wij vervolgens geluisterd naar een boeiende lezing van John Kras over de sterrenkunde met prachtige beelden van de hemellichamen. Aansluitend werden wij in groepjes van 10 personen rondgeleid langs de bibliotheek van het instituut en konden wij twee telescopen bezoeken, waardoor wij op deze heldere avond een blik op de hemel konden werpen en de Maan en Jupiter ( met zijn maantjes) konden bewonderen. Tot vreugde van de rondleiders werden meerdere relevante vragen gesteld en er werd enthousiast rondgekeken.

Het was mooie avond in Leiden en het bestuur van de Vereniging Oud Oegstgeest dankt met name John Kras voor de organisatie en medewerking aan deze Leidse Sterrewacht excursie.