De Vereniging Oud Oegstgeest (VOO) heeft afgelopen zondag zo’n zestig Leidenaren ontvangen die hier ons mooie dorp kwamen bekijken. De Historische Vereniging Oud Leiden organiseert net als de VOO regelmatig excursies naar musea of plaatsen met een verbinding met het verleden. Dit keer hadden zij hun oog laten vallen op buurgemeente Oegstgeest en de VOO gevraagd een programma samen te stellen en uit te voeren.

Na een inleiding door Carla de Glopper in het Dorpscentrum, waarin zij aan de hand van oude en nieuwe foto’s liet zien hoe diverse plekken in Oegstgeest door de jaren heen zijn veranderd en Oegstgeest door middel van annexaties in het verleden, steeds meer grondgebied heeft moeten afstaan aan Leiden, ging het gezelschap in vier groepen een wandeling door het dorp maken.Onder leiding van vier vrijwilligers van de VOO die als gids optraden zijn de gasten langs de mooiste plekken en gebouwen die Oegstgeest rijk is geleid, waaronder natuurlijk het huidige gemeente huis, het gemeentehuis van Jesse in het Wilhelminapark en het Oude Raadhuis aan de Wijttenbachweg. De tocht voerde door zonovergoten lanen, langs de schitterende jaren 20 villa’s in het Oranjepark en via de Hofdijck met het moderne Rietveld-huis richting kasteel Oud-Poelgeest. Daar waren aparte rondleidingen door de tuin van het kasteel die in volle bloei stond en binnen in het kasteel met als hoogtepunt de zojuist voltooide Drakenzaal. De middag werd afgesloten met een glaasje en een hapje in de kasteelbar, waar nog lang enthousiast werd na gepraat.

Het gehele programma duurde ongeveer vijf uur en was bij lange na niet toereikend om al het moois van Oegstgeest te laten zien.

De VOO ontving na afloop veel complimenten van de Leidse gasten over deze wandelexcursie en heeft daarom het plan opgevat om deze wandeling wellicht ook in het programma van het komende Osger- en Open Monumentenweekend op te nemen, zodat VOO leden, dorpsgenoten en anderen hier ook van kunnen genieten.