Op woensdag 10 juni heeft de VOO voor haar leden een excursie georganiseerd naar het Katwijks museum.

20 enthousiaste leden hadden zich om 1330 uur verzameld in de hal van het museum en werden verwelkomd door Rianne Meester, de voorzitter van de VOO en enkele leden van het bestuur. De eigen bijdrage was 5 euro p.p. en 16 van de 20 personen waren in het bezit van een museumjaarkaart. Wij werden rondgeleid door mevr.Annemarie Kingmans, kunsthistoricus verbonden aan het Katwijks museum.

Allereerst bezochten we de permanente tentoonstelling van het Katwijks museum. Katwijk staat bekend als vissersdorp aan zee met de vis/ schelpenvangst, het boeten van de netten, de klederdracht en ook de schilderskunst., een prachtige tentoonstelling, zeer de moeite waard om nog eens te gaan bezoeken.

Daarna bezochten wij de speciale tentoonstelling “In het licht van de Egmondse school “, die enthousiast en uitgebreid werd toegelicht door Annemarie Kingmans. De Egmondse school is een groep kunstschilders, die tussen 1884 en 1905 werkzaam was in en rond Egmond, niet ver van het kunstenaarsdorp Bergen in NH. Het Katwijks museum liet zien, dat er tussen beide kunstenaarsdorpen Egmond en Katwijk allerlei overeenkomsten waren. Er waren 40 werken van de Egmondse school en een film over het ontstaan van de groep kunstschilders onder leiding van de welgestelde Amerikaan Hitchcock.

Afsluitend dronken wij koffie / thee met een heerlijk gebakje van de plaatselijke bakkerij in Katwijk.

Het werd zeer gewaardeerd door onze leden, getuige een reactie van een uit ons groepje: “Heb genoten van de interessante rondleiding in museum Katwijk en de gezellige sfeer. Goed idee om ons op de hoogte te houden van de lokale cultuur, met dank”.

Janny Beekhuis