Op woensdag 24 augustus is het Open Monumenten & Osger Weekend van 10 en 11 september geopend met het aanbieden van het programmaboekje aan burgemeester Emile Jaensch en wethouder Jos Roeffen. Zij ontvingen het boekje van de vertegenwoordigers van de twee organiserende partijen: Saskia Baatenburg de Jong – Telling, bestuurslid van de Stichting Osger Support en Rianne Meester-Broertjes, voorzitter van de Vereniging Oud Oegstgeest. Saskia Baatenburg had vooraf een korte schets gegeven van het programma van het weekend, waarin de door de organisaties aangewezen “iconen en symbolen van Oegstgeest”, te weten Sint Willibrord en Jan Wolkers, extra aandacht krijgen. In het programma ligt ook nadruk op het groen en een aantal monumentale panden van Oegstgeest. Het boekje is voor ieder gratis op te halen bij het gemeentehuis, de bibliotheek, K&O en de Oegstgeester boekhandels. Het is ook hieronder te downloaden als pdf (3,1 MB)

Voorafgaand aan de aanbieding van het programmaboekje hield Onno Blom een lezing met de titel “Jan Wolkers een icoon van Oegstgeest”. Deze lezing was georganiseerd door de Vereniging Oud Oegstgeest. De ondertitel was gekozen uit het werk van de schrijver: “Oegstgeest, het is allemaal geest, en hangt als droog zand aan elkaar”. Onno Blom is de biograaf van Jan Wolkers en bleek als geen ander in staat om met de woorden van Wolkers zelf, aangevuld met zijn eigen proza, een beeld te schetsen van het Oegstgeest van de jaren dertig van de vorige eeuw. Wolkers’ leven speelde zich vooral af, zowel letterlijk als figuurlijk, in de driehoek die gevormd werd en wordt door de gereformeerde kerk in de Willem de Zwijgerlaan en zoals ze toen genoemd werden de “gestichten” Endegeest en Rhijngeest. Hij is geboren in de Deutzstraat en gedoopt in de genoemde kerk. Met een wandeling door dit gebied beschreef Blom de jeugdervaringen van Wolkers in dit stukje Oegstgeest, veelal aan de hand van stukjes tekst van de schrijver zelf. Zoals een goede biograaf betaamt, kroop hij geheel in de huid van Wolkers en vervaagde hij geraffineerd het onderscheid tussen zijn eigen ik en de ik-persoon uit Wolkers’ boeken. De inhoud van deze lezing zal ongetwijfeld
verwerkt worden in de biografie die over niet al te lange tijd zal verschijnen.