​Ter inleiding op het Open Monmenten & Osger Weekend op zaterdag 8 en zondag 9 september, heeft de Vereniging Oud Oegstgeest op woensdag 29 augustus een avond georganiseerd op het gemeente huis van Oegstgeest. Het landelijk thema van open-monumentendag is dit jaar “In Europa”. Het hoogtepunt van de avond was een lezing door oud politicus en oud Oegstgeestenaar Job Cohen. In die lezing getiteld “In Europa, oud en nieuw”, schetste hij zijn visie op Europa, de Europese samenwerking, de grote voordelen die ons dat gebracht heeft met op de eerste plaats een lange periode sinds 1945 zonder oorlog. Hij had ook oog voor de nadelen die de vrije migratie en de Europees-wijde concurrentie gebracht heeft voor voor sommigen in onze samenleving.

Het programma van de avond omvatte verder

* Inleiding over het programma van het Open Monumenten & Osger Weekend door Lineke Hofdijk, voorzitter van de Stichting Osger Support. Aan het einde van haar uiteenzetting van het programma bood zij het programmaboekje van het weekend aan aan wethouder van cultuur Matthijs Huizing.

* De VOO heeft een fietstocht door Oegstgeest gemaakt op het thema “Oegstgeest en Europa”, die voert langs een kleien vijftig plaatsen in Oegstgeest die op de een of andere manier een relatie hebben met Europa. Rianne Meester, voorzitter van de VOO, bood het boekje met de beschrijving van de fietstocht aan, aan Wil van Elk, prominent Oegstgeestenaar en fiets liefhebber.

* Daarna volgde de bovengenoemde presentatie door Job Cohen, die gevolgd werd door een zeer levendige discussie over het onderwerp.

Het OM&OW programmaboekje en het boekje met de fietstocht zijn dezer dagen gratis verkrijgen bij de Oegstgeester boekhandels, het gemeentehuis en de bibliotheek. Zie voor het OM&OW-programma ook www.osger.nl