Op 28 mei 2017 organiseerde de VOO de wandeling Geveltekens in het oude centrum van Leiden. Deze wandeling kwam tot stand in samenwerking met de Geveltekencommissie van de Historische Vereniging Oud Leiden (HVOL). De Geveltekencommissie probeert alle geveltekens in Leiden in kaart te brengen, waarbij er nu zo’n kleine achthonderd zijn verzameld.

Negentien leden hadden zich aangemeld voor de excursie. Zij verzamelden rond 10.00 uur in het Koetshuis van de Burcht in Leiden, waar zij werden getrakteerd op koffie/thee en een taartje. Rianne Meester, voorzitter van de VOO, heette iedereen welkom en bedankte de HVOL voor hun medewerking en met name de rondleiders.

De aanwezigen werden verdeeld in twee groepen die elk een gids hadden van de Gevelteken-commissie. Zij genoten onder voortreffelijk weer, zonnig maar niet te warm, van een mooie wandeling. De excursie duurde van 10.30 tot 12.45 uur. De route startte bij de Burcht, vervolgens door de Nieuwstraat naar de Hooigracht, rechtsaf naar de Hoge Woerd, links af naar de Steenschuur langs het Kamerlingh Onnes gebouw, rechtdoor over het Rapenburg, rechtsaf bij Gerecht naar de Papegracht, weer rechtsaf naar de Breestraat langs het Stadhuis en linksaf via de Koorenbrug terug naar de Burcht. Het was een aangename ervaring eens in rust door de meestal drukke binnenstad te lopen, zodat er alle tijd en ruimte was de verschillende geveltekens te bekijken.

De anekdotes waren talrijk, over hofjes, overhellende gevels, het huis van de Koning aan het Rapenburg, de Opstandingskerk die nu gebruikt wordt als sportschool, het Begijnhofje, de oude UB, de nummering van de panden boven de deuren aan het Rapenburg, het oudste huisje van Leiden in de Nieuwsteeg, enzovoorts.

Na afloop werden gidsen Jan Hartstra, Piet de Baar en Dick Kompier hartelijk bedankt met boekenbonnen. Voor allen die de wandeling gemist hebben of degenen die nog eens willen genieten van alle bezienswaardigheden in de muren van Leidse panden, verwijzen wij graag naar de website https:/www.oudleiden.nl/activiteiten/geveltekens