Sportclubs en sportaccommodaties behoren bij uitstek tot Plekken van plezier, het thema van de Open Monumentendagen 2019. Sport is immers niet weg te denken uit onze samenleving, want het is voor velen de belangrijkste vorm van vrijetijdsbesteding. Talloze Nederlanders zijn regelmatig in sporthallen en sportvelden te vinden om prestatief te sporten of om zich gezond te ontspannen. Hier ontmoetten veel sporters hun vrienden en hier vonden velen ook hun levenspartners. Sommige families zijn inmiddels al vijf generaties lang aan dezelfde sport of zelfs aan dezelfde sportclub verbonden. Ook de passieve belangstelling voor sport is enorm: alle dagen zijn er op televisie en radio en in kranten wel berichten over sporters en sportevenementen te vinden. Op zonnige dagen kun je veel Nederlanders zien rondlopen in shirts van nationale of internationale voetbalclubs.

Kortom, sport valt niet meer weg te denken uit de Nederlandse samenleving. Dat is niet altijd zo geweest: er wordt relatief gezien pas kort in georganiseerde vorm gesport. De meeste moderne sporten zijn tussen circa 1850 en 1950 in Nederland “ingevoerd” vanuit het buitenland. Alleen korfbal is van Nederlandse origine.

De tentoonstelling Sportief in Oegstgeest. Het sportieve verleden en heden van Oegstgeest gaf een beeld hoe sport in ons land zo populair werd en hoe de sportbeoefening zich in Oegstgeest ontwikkelde. Dat gebeurde aan de hand van documenten en voorwerpen die nog nooit eerder tezamen voor een groot publiek bijeen zijn gebracht.

De tentoonstelling is georganiseerd door de Vereniging Oud Oegstgeest in samenwerking met een keur van lokale sportverenigingen. Als u na het bekijken van de tentoonstelling enthousiast bent geworden over de geschiedenis van het dorp kunt u zich aanmelden bij de Vereniging Oud Oegstgeest. Voor meer informatie over de sportverenigingen van deze tentoonstelling, kunt u terecht bij de website van die vereniging.

De Vereniging Oud Oegstgeest bedankt ASC, Fiks, Jenergy, LOHC, Loopgroep Oegstgeest, FC Oegstgeest, SC Oegstgeest ’80, Oegstgeester Golfclub, OGAV, OLTC, IJsclub Oegstgeest en het Gemeentearchief Oegstgeest voor hun medewerking en materiaal en het Huygens Instituut voor Nederlandse Geschiedenis in Amsterdam voor het leveren van gegevens uit de digitale databank Sportbonden, sportclubs en sport-periodieken in Nederland tot 2000.

Klik hier om uw eigen tekst toe te voegen