Overgenomen uit de Oegstgeester Courant van 2 september.

De Verhalenverteller in het Irispark, het grote silhouetbeeld van een mensfiguur met zijn oor op de grond uit 2006, doet al een groot aantal jaren niet meer wat het zou moeten doen: Verhalen vertellen.

Dat was velen een doorn in het oog, en dus sloegen Cultuurfonds Oegstgeest en de Bibliotheek Bollenstreek de handen ineen, en vonden een nieuwe oplossing. Geen mechanisme meer dat bij toenadering automatisch begint met vertellen, maar een bordje bij de Verhalenverteller met daarop een QR-code. Wie deze code met zijn mobiel scant, kan prachtige Oegstgeester verhalen beluisteren. De link vindt u hier.

De ‘Verhalenverteller‘ in het Irispark in Oegstgeest is woensdagmiddag 26 augustus weer tot leven gebracht. Dankzij het Cultuurfonds Oegstgeest en de Bibliotheek Bollenstreek aan de Lange Voort heeft de Verhalenverteller weer van alles te vertellen. Medewerkers van de bibliotheek hebben in totaal 85 verhaaltjes gedigitaliseerd en voorzien van titels en nummers.

De Verhalenverteller
Het kunstwerk is in 2006 in opdracht van de gemeente Oegstgeest gemaakt door Maree Blok en Bas Lugthart. Ook de Vereniging Oud Oegstgeest, de Openbare Bibliotheek Oegstgeest, de Rijnlandse Boekhandel en alle inwoners van Oegstgeest die een verhaal verteld hebben, waren betrokken bij de oprichting van het kunstwerk.

De Verhalenverteller vertelt nu opnieuw de geschiedenis van Oegstgeest aan de hand van verhalen en herinneringen van de inwoners van Oegstgeest. ‘Staande boven op de heuvel legt de grote mensfiguur zijn oor te luisteren op de aarde onder zich, waar de resten liggen van de vroegmiddeleeuwse burcht de Oudenhof’.

Meer over de geschiedenis van de burcht de Oudenhof vindt u hier, op de website van de Historische Vereniging Oegstgeest (VOO).