Vier eeuwen schaatsen in Oegstgeest

Vier eeuwen schaatsen in Oegstgeest is een uitgave van de IJsclub Oegstgeest

Auteurs: Wiebe Blauw en Kees Zandvliet

IJsclub Oegstgeest werd op 16 januari 1893 opgericht tijdens een bijeenkomst belegd in café Zomerlust die door 43 personen werd bezocht. Initiatiefnemer was bollenkweker Gerrit Zeestraten. De oprichting van ijsclubs met als gecombineerde doelstelling van werkverschaffing en armoedebestrijding deed zich in die periode alom voor in de regio. In 1891 werd de IJsclub te Warmond opgericht. De ijsclub “Voorwaarts” te Katwijk en de IJsclub Valkenburg waren in 1893 ontstaan en de IJsclub van Zoeterwoude in 1895.