Publicaties over Oegstgeest

De vereniging bezit een collectie boeken en andere publicaties over Oegstgeest of waarin Oegstgeest een rol speelt. Het kan gaan over personen, gebouwen, wijken, instanties, verenigingen of periodes uit de geschiedenis.

De titels treft u aan in de linkerkolom. Met de zoekfunctie op deze pagina kunt u zowel in de titels zoeken als in de tekst van de korte beschrijving.

Voor informatie over boeken en publicaties die door de vereniging zijn uitgegeven en die nog te koop zijn, klik hier.

50 jaar Marine Oegstgeest

Ter gelegenheid van de 50ste verjaardag van de aanwezigheid van de Kon. Marine in Oegstgeest werd een herdenkingsboekje samengesteld waarin de periode 1945 – 1995 wordt belicht. In de voormalige gebouwen van de Duitse Kriegsmarine aan de Haarlemmerstraatweg in Oegstgeest werd op 24 juni 1945 op de Marine Radiodienst (MRD) officieel de Nederlandse driekleur gehesen. Op 1 april 1950 werd de MRD opgeheven. De kazernetaak vervalt en het militair personeel wordt geplaatst in de administratieve- en commandementsrol van het Marine Opkomst Centrum Voorschoten.Het bedrijf in Oegstgeest krijgt de naam: Marine Elektronisch Bedrijf, met een vestiging in Den Helder.Toen aan de MEB ook een taak voor het onderhoud van optische apparatuur werd toegewezen veranderde naam in Marine Elektronisch en Optisch Bedrijf (MEOB). In december 1995 besloot staatssecretaris Gmelich Meijling dat het MEOB in Oegstgeest moest verhuizen naar Den Helder. De vakbonden verzetten zich hevig, het personeel demonstreerde in Den Haag maar de politiek kwam niet op haar besluit terug. Eind 1998 viel het definitieve besluit en op 20 juni 2001 werd de nationale driekleur voor de laatste keer gestreken op het MEOB terrein. In 2005 werd begonnen met de sloop van de gebouwen en in maart 2006 werd het terrein leeg opgeleverd.