Onderzoek en tekst: Eke Poortinga & Lya den Ouden
Ontwerp en opmaak: Marijke den Ouden

Deze familiegeschiedenis is voor een groot deel ook de geschiedenis van Oegstgeest. Niet omdat een voorvader, Jan Dorrepaal, aan het eind van de 18e eeuw op de Wilthoef boerde, uitbater werd van café De Roode Leeuw en graag harddraverijen organiseerde. Dat verhaal staat er ook in. Maar vooral omdat onze grootouders, Jan en Adriana den Ouden-Dorrepaal, in de eerste helft van de twintigste eeuw zo’n 50 jaar in Oegstgeest woonden met hun negen kinderen en maatschappelijk actief waren op diverse fronten.

Terwijl Adriana het huishouden bestierde en de negen kinderen opvoedde – haar enige ‘uitje’ was de gereformeerde dameskrans Priscilla –, was Jan actief in de gereformeerde kerk, in de gemeenteraad (namens de ARP), in het bestuur van de protestants-christelijke scholen, de Oranjevereniging en in veel andere besturen. Hij was ruim dertig jaar gemeenteraadslid in Oegstgeest en hij was een van de ereburgers van Oegstgeest. Het boek laat zien hoe verzuild het leven was in het eerste deel van de 20e eeuw in Oegstgeest en hoe verschillend de rol van man en vrouw. Iets dat in de generatie van hun kinderen nog enigszins standhield, maar twee generaties later nauwelijks nog voorstelbaar is.

Het eerste deel bevat een historisch onderzoek naar de generaties Den Ouden in de regio Nieuwerkerk-Moerkapelle en Dorrepaal in Katwijk-Leiden-Oegstgeest en Zoeterwoude vanaf de 16e eeuw. Het tweede deel, waarvoor naast officiële documenten en krantenberichten ook gebruik is gemaakt van foto’s, brieven en interviews met familieleden, geeft een beschrijving van het gezinsleven, het werk en de maatschappelijke betrokkenheid van Jan en Adriana en hun kinderen, tegen de achtergrond van twee wereldoorlogen, de crisis en de wederopbouw.