Sporen van 3 Oktober

In 2024 vierden we 450 jaar Leidens Ontzet. Ditmaal niet alleen in Leiden, maar ook in de regio, want alle dorpen van de regio hebben geleden tijdens de Spaanse bezetting. Van deze periode zijn in de gehele regio restanten overgebleven en veel verhalen bekend.

In een samenwerkingsverband met gemeentes, provincie, verenigingen en Stichting Verborgen Stad hebben we een unieke fietstocht gemaakt. Niet alleen fiets je langs alle belangrijke punten, je krijgt ook een Virtual Reality weergave van hoe het eruit heeft gezien.

De fietstocht voert langs 26 historische plaatsen. Bij deze unieke plekken kan via een QR-code het verleden zichtbaar worden gemaakt (zie plaatje voor een voorbeeld). De totale fietsroute is ruim 50 kilometer lang, maar kan in twee afzonderlijke routes gereden worden: een route met o.a. Voorschoten, Oegstgeest en Warmond en een route met o.a. Leiden, Leiderdorp en Zoeterwoude. Deze routes zijn ieder circa 30 kilometer lang. Van de gehele route is een prachtig boekje gemaakt dat we iedereen aanraden.

Om de punten zichtbaar te maken moet je een app op je telefoon downloaden. Doe dit van tevoren via onderstaande links. De route kan gevolgd worden met een PDF of via GPX.