In samenwerking met het Cultuurfonds Oegstgeest (CfO) heeft onze Vereniging in 2018 het initiatief genomen om een kunstwerk in Park Landskroon (Nieuw Rhijngeest) te realiseren.

Van CfO kregen we het bericht dat de selectiecommissie een creatie van Folkert de Jong heeft gekozen: Hercules Rhijngeestus is een bijna 4 meter hoge reus en is opgebouwd uit archeologische voorwerpen zoals een Romeins soldatenmasker, de Schaal van Oegstgeest en een Merovingische fibula, maar ook recente, herkenbare objecten, zoals een retro-toetsenbord en een seniorentelefoon. Die draagt hij mee. Hij lijkt uit een ver verleden door de tijd heen te lopen naar een nog onbekende toekomst.

De figuur wordt uiteindelijk gegoten in aluminium, een modern en relatief licht materiaal en deels voorzien van een veelkleurige coating. Dat maakt de grote vriendelijke reus een lichtvoetig bewaker van de Romeinse Limes op de grens van Oegstgeest.

De afbeelding toont het beeld in was (40 cm hoog).

Meer informatie op de site van het Cultuurfonds Oegstgeest.

Met dank aan Rianne Meester-Broertjes