Oegstgeest krijgt elf informatiezuilen die informatie bieden over plekken die belangrijk zijn geweest in de geschiedenis van het dorp. De zuilen worden door de gemeente op initiatief van Historische Vereniging Oegstgeest geplaatst. De zuilen worden geplaatst bij zichtbare gebouwen zoals het Oude Raadhuis, maar ook bij verdwenen gebouwen, bijvoorbeeld het witte paleisje in het bos van Wijckerslooth.

Alle zuilen zijn voorzien van oude foto’s, een heldere uitleg en een QR-code waardoor mensen meer informatie over de desbetreffende plaats kan vinden via hun mobiele telefoons. Op vrijdag 19 maart is de zuil in Park Landskroon officieel onthuld door wethouder Matthijs Huizing en Rob Sturm (voorzitter van de Historisch Vereniging Oegstgeest), zie filmpje. Daarmee zijn vanaf die dag officieel alle zuilen in Oegstgeest te vinden. Op de website van de Historische Vereniging Oegstgeest is aangegeven waar de zuilen staan. Kijk daarvoor onder het kopje Erfgoed/Levend verleden.

Wethouder Matthijs Huizing is blij met de plaatsing van de zuilen: ‘Wij zijn blij met dit initiatief van de Historische Vereniging Oegstgeest. Door deze informatiezuilen raken onze inwoners en bezoekers bekend met de geschiedenis van die plek. Het is leuk en leerzaam maar ook nuttig om wat meer te weten van de geschiedenis van het dorp waar je opgroeit, woont of werkt.’