Toelichting op zoeken naar evenementen

Evenementen worden standaard in de toekomst getoond. Echter, onder de zoekresultaten staat een link ” < vorige evenementen”. Daar vind je dan historische evenementen.

« Alle evenementen

• Dit evenement is voorbij.

Open Monumenten Weekend 2020 – boekje nu te downloaden

12 september 2020 @ 08:00 - 17:00

Het landelijke Open Monumenten Weekend is dit jaar gepland op 12 en 13 september. Het centrale thema is dit jaar Leermonument. De Historische Vereniging Oegstgeest (VOO) heeft voor dit jaar een wandel- / fietstocht Scholen van vroeger samengesteld die bij het thema aansluit.

Dit jaar een coronaproof programma: de buitenruimte van Oegstgeest is opgezocht. Elf inspirerende ommetjes voeren langs het vele fraais dat ons dorp te bieden heeft op het gebied van erfgoed, cultuur en natuur. Zo kunt u van al het moois genieten op het moment dat u het uitkomt.

De Stichting Osger Support brengt elk jaar een boekje uit ter gelegenheid van het Open Monumenten & Osger Weekend in Oegstgeest. De Historische Vereniging Oegstgeest (VOO) levert daaraan elk jaar haar bijdrage. Het boekje is wat eerder beschikbaar dan voorheen, zodat u binnenkort al kunt dwalen door Oegstgeest, nieuwe plekken en verrassende cultuur ontdekkend.

Het boekje is na 20 augustus gratis verkrijgbaar op (openbare) locaties en bij de Oegstgeester boekhandels. Het programmaboekje is ook hieronder te vinden. Dwaaltocht 11 is door de vereniging samengesteld.

In 1987 werd in navolging van Frankrijk de Open Monumentendag in Nederland geïntroduceerd. Monumenten werden gratis voor het publiek opengesteld, om zo de publieke belangstelling voor monumenten en het draagvlak voor monumentenzorg te vergroten. Met inmiddels bijna een miljoen bezoekers is deze opzet zeker geslaagd te noemen. BankGiro Loterij Open Monumentendag is uitgegroeid tot een van de grootste culturele evenementen in Nederland en is hét instrument geworden om de bevolking op grote schaal in contact te brengen met ons monumentale erfgoed.

Datum:
12 september 2020