Rhijnhofweg 7, Boerderij Bouwlust

De voormalige boerderij Bouwlust is gebouwd in 1922 door architect G.F. Budde; sommige delen zijn eerder gebouwd. De boerderij ligt aan de Rhijnhofweg, die vroeger Hooge Morschweg heette. Het monument bestaat uit een hoofdgebouw, enkele schuren en een bakhuis. De hooiberg met een rieten kap is ouder dan 1922. De boerderij is een landhuisboerderij, een type boerderij dat onder de hoofdgroep Hallenhuisboerderij valt en gangbaar was in midden Nederland. Kenmerkend voor deze groep is dat het woonhuis en de stal zich onder één dak bevinden. Aan de buitenkant is het onderscheid tussen woon- en werkgedeelte duidelijk af te lezen. Vooral de gevel van de boerderij is karakteristiek. Het zadeldak is belegd met rode kruispannen. Links en rechts staan voormalige schuren (de grote schuur dateert van ca 1875, de kleine aan het water van ca 1700), een voormalige hooischelf met rieten dak, een negentiende eeuws bakhuis en de stallen. Qua stijl is teruggegrepen op de rond 1900 populaire chaletstijl. Het houten latwerk en de detailleringen van de korbelen (steunen) bij het dakoverstek zijn hiervan voorbeelden. Bouwlust is met moderne materialen gebouwd en in de periode 1973-1982 verbouwd. Runderkoppen en een gevelsteen met de naam van de boerderij verlevendigen de voorgevel.

De boerderij was een veeteeltboerderij. De stal is driebeukig, in het midden bevindt zich de deel. In de smalle zijbeuken staan de koeien met hun koppen naar de deel. Het complex bezit een redelijk bomenbestand. De boerderij was tot medio 2016 in gebruik als internaat. Hoofdgebouw en bijgebouwen hebben alle de status van gemeentelijk monument.

Geraadpleegde bronnen:

Vereniging Oud Oegstgeest, Boerderijen in Oegstgeest. Het jaar van de boerderij, 2003.

Marina Laméris, Mooi Gebouwd, Monumenten van Oegstgeest, 2006, pagina 176-178.