Van Galgewater tot Poelmeer

​A.L. van Ingen Schenau: “Van Galgewater tot Poelmeer”. Meer dan 100 jaar zwemgeschiedenis in Oegstgeest. Uitgegeven ter gelegenheid van de opening van het nieuwe recreatiebad Poelmeer in mei 1994.. Van Ingen Schenau gaat voor zijn bronnen 136 terug in de geschiedenis, tot het moment dat in 1858 aan het Galgewater de zweminrichting “Rhijnzigt” werd gesticht. Destijds was dat Oegstgeests grondgebied. In 1896 ging dat deel van Oegstgeest door annexatie over naar Leiden. Tot 1908 werd “Rhijnzicht’ geëxploiteerd door de eigenaar H.A. van Ingen Schenau. In 1925 gaf een voorlopig comité de aanzet tot de oprichting van een zwemvereniging in Oegstgeest. Anton van Ingen Schenau was één van de initiatiefnemers en hij werd secretaris van Zwemvereniging Poelmeer. De vereniging verwierf in dat jaar het medegebruik van het militaire zwembad “De Poel”, gelegen vlak bij de Warmonder tol. In 1966 werd dit zwembad gesloten en het nieuwe zwembad “Poelmeer” werd in 1969 geopend. Anton van Ingen Schenau vervulde gedurende 30 jaar de functie van secretaris van zwemvereniging Poelmeer tot die vereniging in 1978 werd opgeheven.