In 1909 richtten een aantal notabelen van het dorp de Oranje-Vereeniging op, omdat men van mening was dat de Wilhelmina-Vereeniging,die bestond vanaf 1902, op te bescheiden wijze feesten organiseerde op Koninginnedag. Doel van de Oranje-Vereniging was jaarlijks een kinderfeest te organiseren. Kermisvermakelijkheden werden nadrukkelijk uitgesloten. De Wilhelmina-Vereeniging hief zichzelf op en maakte het beschikbare geld en materiaal over aan de Oranje-Vereeniging. Koninginnedag 1910 was de eerste krachtmeting voor het bestuur van de Oranje-Vereeniging.In eerste instantie werd een kinderfeest gepland, met een aubade met begeleiding van een fanfarekorps. Echter, de leden van de vereniging gaven te kennen meer te willen dan alleen een kinderfeest. Derhalve werd een aantal elementen toegevoegd in de middag en avond. Uiteindelijk kwam het volgende programma tot stand: Gehele dag: eenvoudige versiering in het Wilhelminapark en een springende fontein in de vijver van het Wilhelminapark. Ochtend: verzamelen schoolkinderen bij Het Witte Huis; de kinderen van de scholen aan de Morsch worden met 8 brikken (rijtuigen) opgehaald, aubade voor het gemeentehuis, kinderoptocht, traktatie van de kinderen, kinderspelen, optreden Fanfarecorps A.U.D.G. uit Oegstgeest Middag: ringrijden voor tweewielige voertuigen op de Hoogevoortscheweg (Endegeesterlaan), optreden Fanfarecorps Crescendo uit Oegstgeest Avond: illuminatie (feestverlichting) in het Wilhelminapark, muziekuitvoering door de Leidsche Muziekvereeniging Orpheus De viering van Koninginnedag werd voortgezet op dezelfde voet tot op de dag van vandaag. De onderdelen van het programma varieerden met de tijd en de mode, maar over het geheel was er sprake van een grote continuïteit. Zie Over Oegstgeest mei 2013