Oorlogsgraven in Oegstgeest

​Freek Lugt: Oorlogsgraven in Oegstgeest. Oorlogsgraven in Oegstgeest? Ze waren er in groten getale. Vlak na het eind van de Tweede Wereldoorlog waren er in het huidige Oegstgeest ruim 175. Ze waren van Nederlanders, Engelsen, Canadezen en Duitsers, verspreid over de begraafplaatsen bij het Groene Kerkje, bij de H. Willibrordkerk en aan de verlengde Vinkenweg. Op Rhijnhof, toen een Leidse begraafplaats op Oegstgeests grondgebied lagen er ook enkele. Na de oorlog zijn de Nederlandse soldaten voor het grootste deel naar de Erebegraafplaats op de Grebbeberg overgebracht en zijn de Duitsers verplaatst naar hun eigen kerkhof in de buurt van Venray. De Engelsen en de Canadezen zijn gebleven. In “Oorlogsgraven in Oegstgeest” worden de mannen voorgesteld die thans in Oegstgeest hun laatste rustplaats hebben. Eerst komen de Nederlandse militairen aan de orde, daarna de geallieerden en tenslotte de verzetsstrijders. Zie ook www.oorlogsgravenoegstgeest.nl