Nationale Sint Jorismarsen 1946-1986

​Jubileumboekje ter gelegenheid van de 40 jaar Sint Jorismarsen in Oegstgeest Voor de Tweede Wereldoorlog organiseerde de Christelijke jeugdvereniging “Jong Oegstgeest” wandelmarsen. Zij droegen uniformen en uitmonsteringen waarmee zij op padvinders leken. In 1946 sloot “Jong Oegstgeest” zich aan bij de padvindersbeweging en werd het 25-jarig bestaan van de vereniging gevierd met een een “Padvinders wandelmars”. Een stoet van zo’n 750 padvinders, padvinsters en verkenners vertrok vanaf de Endegeesterlaan achter de tamboers van “Jong Oegstgeest”. De Sint Jorismarsen trokken elk jaar meer deelnemers en kregen een steeds officiëlere status. De star was aanvankelijk bij gebouw Irene, later werd dit verplaatst naar Het Witte Huis en in 1963 verhuisden de marsen naar kasteel Oud-Poelgeest. Internationale groepen gingen deelnemen en de bands werden steeds beter.