Historie van de Marine in Oegstgeest

​In het kort wordt de geschiedenis van het Marine Elektronisch en Optisch Bedrijf geschetst. Het complex was in 1939 aangelegd als munitiemagazijn door de Genie ten behoeve van de Koninklijke Landmacht. Het bestond uit lage gebouwtjes met een boerderij-achtig aanzien. Gedurende de strijd in mei 1940 liep het complex geen schade op en de bezetter gebruikte het voor diverse doeleinden zoals kazernering en werkplaatsen. In 1942 trokken de Duitsers een groot gebouw op bestemd voor het “Marine Artillerie Zeug Amt”. Na de bevrijding ontstond een geschil tussen de Koninklijke Landmacht en de Koninklijke Marine over de vraag wie het complex zou gaan gebruiken. De Marine maakte een eind aan het geschil door het complex eenvoudig te kraken en vestigde er de Marine Radiodienst in. Op 24 juni 1945 werd officieel de Nederlandse driekleur gehesen. Op 1 april werd de MRD opgeheven en kreeg het bedrijf de naam: Marine Elektronisch bedrijf. In 1978 werd de naam gewijzigd in MEOB: Marine Elektronisch en Optisch Bedrijf. In 2000 werd het bedrijf overgeplaatst naar Den Helder. Auteurs: K. Meijer en M. Dofferhoff (9 pagina’s)