H. Willibrordkerk te Oegstgeest 1901-2001

​Uitgave ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van de H. Willibrordkerk met daarin opgenomen presentaties gehouden in de jaren 1999, 2000 en 2001.

Waar nu het Partycentrum La France aansluit op de monumentale voormalige Oude Pastorie stond in 1771 een toen al honderd jaar oude schuur, die vol scheuren en gebreken was. Uit oude documenten is bekend dat de katholieke gemeenschap van Katwijk, Rijnsburg, Valkenburg en Oegstgeest kerkte in deze oude schuur. Men richtte in 1771 een verzoek aan de Baljuw om toestemming te geven voor het vernieuwen en vergroten van de schuur, zodat iedere gelovige dan eindelijk in de kerk zou kunnen plaatsnemen en niet langer verscheidenen aanstootgevend buiten moesten blijven staan. De nieuwe zaalkerk werd 10m breed, 25m lang en het dak had een nokhoogte van 9.90m. Toen eind 19e eeuw Oegstgeest groeide en het Wilhelminapark werd ontwikkeld maakte de in 1889 benoemde pastoor W.F. Roozen plannen voor de bouw van een nieuw kerkgebouw. Naast een grote nieuwe kerk met sacristie en pastorie moest er een catechesatie- en zanglokaal komen, een nieuwe lagere school, een bewaarschool, een naaischool en een woning voor de onderwijzer. ir J.Th.J.Cuypers werd aangetrokken als architect.

Op 9 juni 1900 wordt de aanbesteding gehouden, het Bisdom had het parochiebestuur gemachtigd voor een bouwbudget van 117.000 gulden. Aannemer J. Roodenrijs uit ‘s-Gravenhage werd als laagste inschrijver het werk gegund voor de somma van 95.000 gulden. Op 16 juni 1900 gaf de gemeente de bouwvergunning af en kon met de bouw begonnen worden. Het boekje bevat uitgebreide beschrijvingen van de glas-in-loodramen, de kruiswegstaties, het kerkelijke vaatwerk en de kerkelijke objecten.