Canon van Oegstgeest, episodes uit de geschiedenis van een dorp

In 20 hoofdstukken komen wezenlijke delen uit de rijke geschiedenis van Oegstgeest voor het voetlicht. Ze gaan over de 6e-eeuwse bewoners van de grote boerderijen in het gebied dat nu Nieuw-Rhijngeest heet. Maar ook over de 20e-eeuwse forenzen die het beeld van het dorp volstrekt veranderden. Over de vroeg-middeleeuwse burcht de Oudenhof, maar ook over de moderne woningbouw in Poelgeest. Over essentiële ontwikkelingen in het landschap, zoals het ontstaan van de strandwallen, de aanleg van het Oegstgeester Kanaal en de verplaatsing van het snelverkeer van langs het Groene Kerkje naar de A44. En over bijzondere instellingen, waaronder de psychiatrische inrichting Endegeest, het Zendingshuis en het MEOB. Daarbij komen bekende mensen voorbij, zoals Willibrord, Herman Boerhaave en Jan Wolkers, maar ook minder bekende als Osger, Jeannette Wyttenbach en Kaatje Morsebel.

De inhoud van het boek is hieronder te zien. (groot bestand)