Bang voor mooi weer, Ruurd Kok

Oorlogssporen in Leiden en omgeving

Op 4 mei 2020 verscheen dit boek van de hand van Ruurd Kok. Als archeoloog met bijzondere belangstelling voor de Tweede Wereldoorlog schreef hij 33 verhalen over zichtbare tastbare en ontastbare sporen uit de periode 1940-1945. Zeven van de 33 verhalen spelen zich af binnen de huidige gemeentegrenzen van Oegstgeest. Vier zijn gesitueerd op plaatsen die in de oorlog nog tot de gemeente Oegstgeest behoorden en nog eens twee (vrijwel) op de gemeentegrens. Dat maakt het Oegstgeester aandeel in het boek groot.

Het boek brengt het verleden dichtbij, ook door het vele fotomateriaal. Bovendien toont de luchtfoto achterin precies de locaties waar de verhalen zich afspelen. Zo kan ‘Bang voor mooi weer’ ook nog gebruikt worden als gids voor het bezoeken van sporen uit de Tweede Wereldoorlog.