Ajax Sportman Combinatie 1892-1992

Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van Ajax Sportman Combinatie (ASC), op 1 juni 1892 opgericht als de Leidsche Cricket en Football Club, is een gedenkboek samengesteld waarin de rijke geschiedenis van de club beschreven wordt. Gedurende de eerste jaren werd er alleen cricket gespeeld, op een veld aan de weg naar Zoeterwoude. In 1895 veroverde Ajax de eerste titel in de tweede klasse van de Nederlandse Cricket Bond. In dat jaar werd er ook voor het eerst gevoetbald in de Haagsche Voetbalbond. In het jaar 1924 verlaat Ajax de tweede klasse. De invoering van een nieuw competitiesysteem brengt de cricketers in de eerste klasse van de NCB. ASC is dan zowel voetballend als cricketend op het hoogste niveau aanbeland. In 1925 vindt het legendarische treffen plaats met Feyenoord. ASC wint die wedstrijd met 3-1, waardoor ASC niet degradeert en Sparta kampioen wordt van de westelijke eerste klasse. Alle sportieve prestaties worden uitgebreid belicht in dit fraaie gedenkboek, rijkelijk voorzien van foto’s. Maar ook de perikelen rond het wel of niet verlaten van het speelveld aan De Kempenaerstraat en het terrein achter Pomona komen uitgebreid aan de orde.